31 juli en 1 augustus Jasper National Park

8 augustus 2018

We kwamen aan het eind van de middag in Jasper National Park aan. Eerst gingen we nog even het stadje in. Toeristisch natuurlijk. Op de parkeerplaats nog een kletspraatje gehad met een bijzondere kwibus die met een enorme verrekijker alles een beetje in de gaten houdt. We keken nog even wat rond in het dorpje, en scoorden nog wat folders om ons te orienteren. Vandaar gingen we naar de camping. Deze lag dus echt midden in het park. Het was jammer dat het 's avonds wat regende. We konden niet veel doen. Lekker gegeten en een spelletje 's avonds was ook genoeg.

De volgende dag gingen we met de Jasper Skytram helemaal naar de top van de berg. Een tochtje van zo'n 7 minuten in een gondel en het laatste stuk lopen. Boven op de berg was het best warm. Ik had mij daarop verkeken. Werkelijk fantastische uitzichten op de bergen, het vele water en natuurlijk de bomen en al het andere groen. Met Pepijn heb ik het laatste stuk naar boven gelopen. Daar lag nog een soort bergmarmot op een grote steen lekker in het zonnetje. Het beestje liet zich rustig fotograferen. Terug met de gondel. Een broodje gegeten op de parkeerplaats in het zonnetje en daarna met de camper verder het park naar Malign Lake . Een super mooie route was dat. Bij het meer waren we aan het eind van de middag. Lekker rondgekeken en nog een kletspraatje gehad met een mevrouw die gekke beertjes/popjes maakte. Daarna terug en 's avonds op de camping heeft Pepijn kampvuur gemaakt. Het was gezellig.

De volgende dag reden we via de beroemde Icefield Parkway naar de Ice Explorer. De route is zoals deze beschreven wordt. Je rijdt continue op een weg met links en rechts de mooiste uitzichten. Groen, water en bergen. We moesten ons om 13.00 uur met warme kleren melden bij de Ice Explorer. Met een enorme bus gingen we de gletsjer op. Onvoorstelbaar om zo het ijs op te rijden dat werkelijk meters dik is. Een gletsjer is vooral niet mooi wit. Door allerlei zand en grind is het wat grauwig. We kregen zo'n 20 minuten om op de gletsjer rond te kijken en ons te verbazen. Geweldig. Daarna terug naar het station. Dit was als een mini vliegveld. Het vervoer van de mensen die allemaal de gletsjer op willen gaat heel efficient. Dat moet ook wel want het is er erg druk. Al met al was het een indrukwekkende belevenis. Vandaar reden we door naar onze camping het David Thompson Resort. Ook weer een prima plek om te staan. Het was weer wat warmer en ik kon een wasje draaien. Ook hier mocht weer een vuurtje gemaakt worden. Gezellig bij het vuur wat gedronken. De volgende dag zouden we doorgaan naar Banff